Voor het rolstoelenproject worden rolstoelen en andere noodzakelijke materialen ingezameld in heel Amsterdam en deze worden verzameld in de kelder van WOW Amsterdam. Voor dit project wordt met jongeren gewerkt, bijvoorbeeld van het Bredero Beroepscollege in Amsterdam-Noord. Deze leerlingen repareren kapotte rolstoelen alvorens deze naar Suriname gaan. Vervolgens worden de spullen in grote containers naar Suriname verscheept, alwaar ze worden aangeboden aan degenen die het het meest nodig hebben. Een simpele gedachte en een krachtig gebaar van solidariteit.

Achter dit alles zitten Saïd Bensellam (Amsterdammer van het Jaar 2007) en rabbijn Lody van de Kamp. Als moslim en jood proberen zij de relaties tussen beide groepen te verbeteren. Hun project ‘Neerlands Jongeren in Gesprek’ (NJIG) werkt met scholen en richt zich op jongeren in de leeftijd van 12 tot en met 17. Saïd en Lody stimuleren het open gesprek en voorkomen zo radicaliserings- en criminaliseringsverschijnselen.

Stichting Karam

‘Karam’, Arabisch voor ‘gulheid’, zo heet de stichting die in samenwerking met WOW het bovenstaande uitvoert. Stichting Karam zet zich in voor minder bedeelden en zamelt vanaf het begin rolstoelen en andere medische hulpartikelen in, die de stichting vervolgens in Marokko en Suriname gratis uitdeelt. WOW werkt hand in hand met Karam en ondersteunt.

WOW Amsterdam

WOW Amsterdam is een broedplaats in Amsterdam-West, waar een hostel is gevestigd en tevens vijftig studio’s voor recent afgestudeerd kunsttalent. Stichting Karam opereert vanuit de kelder van het voormalige hts-gebouw. WOW faciliteert Saïd en Lody en Stichting Karam op verschillende manieren.

Welke rol speelt DNA Community?

DNA Community zet zich in om geld in te zamelen om zoveel mogelijk rolstoelen naar Suriname te kunnen versturen. Dit doen wij mede door het vinden van sponsoren en ook door het organiseren van een fundraiser.

Hoe kun je bijdragen?

Stort op rekeningnummer NL47TRIO0197747078 tnv Stichting WOW Amsterdam en vermeld ‘rolstoelenproject’. Je gift wordt gebruikt om de kosten van het verschepen van de containers naar Suriname te dragen. Mocht je oude rolstoelen willen doneren heel graag! Neem contact op met ons via ons emailadres: info@dnacommunitybv.com.

Andere partners

Gemeente Amsterdam / Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap / Politie Amsterdam / Openbaar Ministerie / Multiplus Zorg / Indaad / Bredero Beroepscollege / WOW Amsterdam